پس از درخواست وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از متحدان تل‌آویو برای مقابله به مثل در برابر هر گونه حمله تلافی‌جویانه ایران، فرانسه و انگلیس چنین چشم‌اندازی را کم‌اهمیت جلوه دادند.

یسرائیل کاتس

به گزارش همشهری آنلاین، «یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز جمعه و زمانی‌که در موضعی جنگ‌طلبانه گفت تل‌آویو از شرکای بین‌المللی مانند بریتانیا و فرانسه انتظار دارد که در واکنش به حمله احتمالی ایران، «نه تنها در دفاع، بلکه در حمله به اهداف مهم در ایران» به اسرائیل بپیوندند، مایه تعجب بسیاری شد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، کاتس این ادعا را در جلسه‌ای برای گفت‌وگو با همتایان انگلیسی خود در قدس برای بحث در مورد «جلوگیری از تشدید تنش در منطقه و ترویج معامله گروگان‌ها» مطرح کرد. با این حال، هم فرانسه و هم انگلیس چنین چشم اندازی را کم اهمیت جلوه داده‌اند و بریتانیا بر لزوم شکستن «چرخه مخرب فعلی خشونت تلافی‌جویانه» در غرب آسیا تأکید کرد.

«استفان سژورنه» وزیر امور خارجه فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی در قدس گفت صحبت از «تلافی یا آمادگی برای انتقام‌جویی» رژیم صهیونیستی، در حالی که مذاکرات دیپلماتیک در جریان است، «نامناسب» است.

لفاظی‌های کاتس در بحبوحه ترس از حمله تلافی‌جویانه ایران و گروه‌های مقاومت در پی ترور شهید «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی حماس در تهران منتشر می‌شود. ایران، رژیم صهیونیستی را مسئول جنایت ترور و به شهادت رساندن هنیه می‌داند اما تل‌آویو آن را تایید یا رد نکرده است.


درباره ائتلاف ضدایرانی بحث نشد

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، هنگامی که در مورد بیانیه کاتس سؤال شد، سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا تاکید کرد که لندن «همگام با متحدان خود برای کاهش تنش‌ها کار می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهند که از تداوم چرخه مخرب فعلی خشونت تلافی‌جویانه خودداری کنند.»

این سخنگو افزود: «ما از ایران و متحدانش می‌خواهیم از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند و فرصت توافق بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند. هیچ کشور یا ملتی از تشدید تنش بیشتر در خاورمیانه سودی نخواهد برد.»

یک منبع آگاه از دیدار روز جمعه وزرای خارجه رژیم صهیونیستی، فرانسه و بریتانیا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت این سه وزیر «اصلا در مورد پیوستن به یک ائتلاف برای حمله به ایران بحث نکردند.»


طفره رفتن آمریکا از اقدام ضدایرانی

در همین حال، یک مقام ارشد دولت ایالات متحده لحن تندتری به خود گرفت و روز جمعه تهدید کرد که اگر تهران تصمیم به حمله به اراضی اشغالی و تشدید درگیری در غرب آسیا بگیرد، ممکن است عواقب «فاجعه‌بار، به‌ویژه برای ایران» وجود داشته باشد.

این مقام مدعی شد: «آمریکا از طریق واسطه‌ها ایران را تشویق کرده است که حمله نکند، زیرا مسیری برای دستیابی به آتش‌بس و معامله گروگان‌ها روی میز وجود دارد. کاهش تنش و پتانسیل برای توافق آتش‌بس از هم جدا هستند، اما به طور موازی اتفاق می‌افتند.»

هنگامی که خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان این پرسش را مطرح کرد که آیا پس از اظهارات کاتس، ایالات متحده در هر حمله‌ای به ایران دخالت خواهد کرد، این مقام ارشد دولت واشنگتن طفره رفت و گفت این وضعیت «بسیار فرضی» است.

این مقام افزود: «ما منابع نظامی را در منطقه مستقر کرده‌ایم که برای هر حادثه احتمالی مورد نیاز است و در هماهنگی بسیار نزدیک با شرکا و متحدان خود کار می‌کنیم. ما برای هرگونه وضعیت احتمالی آماده‌ایم و به دفاع از اسرائیل کمک می‌کنیم و از هیچ چیز دیگری پیشی نمی‌گیریم. من فقط این را می‌گویم که حمله از سوی ایران که الان پیش‌بینی شده است، فکر می‌کنم در دو هفته و نیم گذشته هر روز صحبتش بوده است. پس می‌دانید، بیایید ببینیم (چه می‌شود). من فقط می‌گویم ما آماده‌ایم.»

کد خبر 874994
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha